Kéri-Kovács Zsuzsanna gyermekpszichológus honlapja

Óvodából iskolába – tanácsok első osztályos gyerekek szüleinek

Az iskolába lépés nagy változás a gyerek, a szülő, sőt az egész család számára. A gyerkőc új közegbe csöppen: Az addig NAGYcsoportos gyerek most KISiskolássá válik. Rutinos ovisból rutintalan iskolássá lesz. Ábrándozva nézi a folyosón a nagyokat, akik már biztonsággal működnek az iskola világában ismerve annak szabályait, elvárásait, lehetőségeit. Egy első osztályos számára mindezek még felfedezésre várnak. Talán a félelem és a kíváncsiság elegye dolgozik a kicsikben ekkor. Sok szülő találkozik az óvoda végén, iskola elején ennek az aggódással teli vágyakozásnak különböző megnyilvánulásaival. Egyik nap várja az iskolát, táskáját már az előszobába készíti és nagy szemekkel kérdez, másik napon pedig hallani sem akar a szeptemberről és visszavágyik az ovi falai közé. Ez az újdonságokkal teli időszak természetes módon időlegesen változásokat idézhet elő a gyerekben is: Érzékenyebbé válhat, minden eddiginél jobban igényelheti a figyelmet, törődést. Sírósabb, ingerültebb vagy fáradékonyabb lesz, viselkedése, reakciói megváltoznak. Ennek az állapotnak a megértése talán könnyebbé válik számunkra, ha abba az egyszerű helyzetbe képzeljük bele magunkat, hogy éppen munkahelyet váltunk. Hát hogyne lennénk frusztráltabbak, szenzitívebbek az első hetekben, hónapokban? Még annyi év élettapasztalattal a hátunk mögött is igénylünk egy kis plusz segítséget a környezetünk részéről a kezdeti időszakban. Hát hogyne kívánná ezt egy jóval kevesebb tapasztalattal bíró, éppen fejlődésben lévő gyerek? Másfelől pedig egy olyan korosztályról beszélünk, akik szivacsként szívnak magukba mindent a környezetükből, tanulás- és tudásvágyuk hatalmas és feltétel nélküli. Olyan szerencsés időszak ez, amikor a legtöbb gyerek úgy issza még a tanító szavait, mintha az a földkerekség minden tudásának egyetlen birtokosa lenne. A kérdés tehát magától értetődik: Hogyan segíthetjük szülőként a gyereket, hogy átvészelje az iskolakezdés néha felmerülő nehézségeit és megtartsa lelkesedését, vágyát a tanulásra, iskolába járásra?

1. a kedvcsinálás
Beszélgessünk a gyerekkel az iskoláról, egyszerűen és őszintén válaszoljunk a kérdéseire. Készüljünk együtt: a tanszerek megvásárlása, az iskolatáska kiválasztása, a füzetek bekötése közös időtöltés része legyen, ahol a gyerek dönthet, választhat.

2. a lecke

Leckeíráskor ne javítgassunk mérték nélkül! Ha az a ’b’ betű nem úgy kerekedik még, ahogyan a nagykönyvben meg van írva, hunyjunk szemet felette. A folytonos javítgatások, radírozások megölik a gyerek motivációját, kedvét szegik hosszú időre.

3. a szabad játék

Az iskolából hazaérve hagyjunk minél több időt a szabad játékra! Teremtsünk lehetőséget számára, hogy játsszon, felfedezzen, mozogjon. Mozgás alatt persze elsősorban nem a szakköröket, sportfoglalkozásokat értem, sokkal inkább a szaladgálást, járdaszélen egyensúlyozást és fára mászást, amik még mindig a legjobb fejlesztő hatású tevékenységek egy hatéves számára. Ezen a ponton tennék említést a fára mászás (és más egyensúlyozó mozgások) gondolkodási képességekre gyakorolt jótékony hatásáról: ez a mozgásforma ugyanis jelentősen megnöveli a rövid távú memória hatékonyságát, ami pedig köztudottan egy kulcstényező az iskolai eredményességben.

4. jutalmazás és büntetés
Ne kapjon a gyerek otthon jutalmat vagy büntetést a hazahozott eredményeiért cserébe. A tanulás iránti kedve fenntartásában ugyanis kulcstényező, hogy a tudásszerzés önmagáért, ne pedig külső tárgyi javakért történjen. A jutalmak és büntetések külső motiváló erők, melyek rövidesen megölik a gyerek belső motivációját.

5. Milyen napod volt?

A hat-hét éves gyerekek igen nagy része nehezen mesél még az iskolai élményeiről. Számos szülő panaszkodik, hogy hiába kérdezi, faggatja csemetéjét az iskolából hazafelé, mégsem jut lényegi információhoz. A közös beszélgetéseket inkább kötetlen helyzetben érdemes kezdeményezni, amikor a család már hazaért, anya, apa, gyerek kényelmes ruhába bújt. Egy közösen elfogyasztott vacsora, vagy még inkább az esti meseolvasás félhomálya ideálisabb helyszín a közös beszélgetésekhez.

Jó tanévkezdést kívánok! 

Kéri-Kovács Zsuzsanna
gyermekpszichológus

Hozzászólások

hozzászólás

Comments are closed.